7.3.2007 klo 22.00
 
Tämä on viimeinen juttu ennen h-hetkeä. 

Aikaa ensimmäiseen starttiin on tasan kaksi ja puoli vuorokautta. Minun osalta kiireet alkaa olla takanapäin. 

Urat ovat kovan uurastuksen jälkeen saatu raivattua ja lanattua hyvään kuntoon. Radat ovat tarkastettu ja koehiihdetty, jotta virheiltä vältyttäisiin. 

Jos kisat järjestettäisiin nyt olisin hyvin levollinen, mutta tuleva sääennuste lupaa viikonlopuksi lämpöasteita ja se aiheuttaa ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Päivälämpötilojen on ennustettu olevan reilusti plussan puolella. Onneksi yölämpötilat laskevat pakkasen puolelle. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka urat ovat pohjustettu huolella eivät ne suojasäällä kestä monen sadan hiihtäjän rasitusta. Tämän kilpailijoiden tulee ottaa huomioon valitessaan hiihtokalustoa ja edetessään varsinkin kuusikkoisilla kallioalueilla. Myös tiereiteillä saattaa olla likaa ja vähän soraa näkyvissä. 

Uskon kuitenkin, että kisat saadaan viedyksi kunnialla läpi ja lopputulokset ovat kaikkien nähtävillä kilpailupäivän jälkeen.

 
Ratamestari
 

 

21.1.2007

 
Talven alku on ollut erikoinen. Itsenäisyyspäivänä 6.12.2006 Kuortaneella pelattiin golfia ja seuraavana viikonloppuna hiihdettiin. Sen jälkeen maa on ollut vuoroin valkea lumesta ja lähes samantien musta tai paremminkin vihreä. Nyt näyttää paremmalta. Ehkä talven lumisin ajankohta siirtyy maaliskuulle. Maastossa on nyt lunta paikoin 15 cm ja on riittävästi pakkasta. Olemme jalan pohjustaneet hiihtourien huonoimpia kohtia, täyttäneet ojia ja raivanneet kaatuneita puita. Seuraava lumisade mahdollistaa jo kelkkojen käytön niin, että voimme avata kaikki urat kovettumaan.
Kaikki radat on suunniteltu ja lähetetty kommentoitavaksi TA:lle ja ratavalvojalle. TA ehti jo kommentoimaan  positiivisesti urastoa ja ratoja pienin muutoksin. Edellisvuosista poiketen kilpailuaika venyy noin puolella tunnilla ainakin lauantaina. Esimerkiksi miesten pääsarjassa tulemme käyttämään kahden minuutin lähtöväliä ja viestissä ankkuriosuus on muita osuuksia pitempi. Tarkemmin sitten kilpailuohjeessa. Koska yleisörastia ei ole aivan kilpailukeskuksessa, käytämme kolmea maastoon sijoitettua online-rastia kilpailun seuraamiseen.
Tuore säätiedotus lupasi sään lauhtuvan viikonlopuksi ja silloin on taas lumisateiden vuoro. Kuulostaa hyvältä. Viikon aikana on kelkat ja lanat viritettävä kuntoon
Ratamestari

 

9.11.2006 Ratamestarin päiväkirja
 
Päiväsin ensimmäisen juttuni marraskuun alkuun, vaikka rata- ja urasuunnittelu on alkanut alitajunnassa viimeistään sinä päivänä kun saimme virallisen tiedon SM-kisojen järjestämisestä. Liikun paljon kilpailualueella, koska asun kilpailualueen reunalla. Tästä syystä ajatukset lenkkipoluilla on usein kääntynyt suunnittelemaan kisojen urastoa ja ratoja. Maaston hyvä tuntemus on auttanut ainakin uraston suunnittelussa. Paikoin urasto on tiheä kuin muikkuverkko. Tavoitteena on saada kaikille sarjoille SM-kisojen edellyttämät haasteelliset radat niin fyysisesti kuin suunnistuksellisestikin.
 
Tämän hetken tilanne lyhykäisesti:  alueen kesäsuunnistuskartta on valmis, urasto on suunniteltu, urista on 80 % merkitty ja raivattu maastoon, talkoita maastossa on pidetty usean partion voimin lauantaisin ja myös viikolla, ketkä vain on päässyt mukaan. Nyt on vuorossa varsinainen ratasuunnittelu. Oli hyvä, että ensilumi satoi maahan. Se auttaa ratamestarityössä kääntämään ajatukset kesäsuunnistuksesta hiihtosuunnistukseen. Nyt olen huomannut, kuinka vaativa työ on suunnitella radat 2-päivaisiin SM-kisoihin (pitkä ja viesti) samasta kilpailukeskuksesta. Yksittäisen radan suunnittelu kyllä onnistuu, mutta kun pitää ottaa huomioon myös muut ratasuunnitteluun vaikuttavat asiat: kilpailukeskuksen toiminnot, liikennejärjestelyt, lähdöt, ajanotto, online-väliajat, huoltopisteet, yleisörasti, hajonnat, muut radat ja kiertosuunnat ja kaikki sama viestissä. Nämä antaa tiukat reunaehdot ratasuunnitteluun. Olenkin ensin laatinut itselleni yleissuunnitelman, jossa nämä reunaehdot on siirretty kilpailukartalle ja sen jälkeen radat hahmottuvat helpommin urastokartalle.
 
Ilmoittauduin Vuokatin ratamestariseminaariin 9.-10.12.2006. Haen sieltä viimeiset vinkit ja jekut ennen lopullista ratasuunnittelua.
Sitä ennen lyödään lukkoon rastipaikat maastossa, tehdään alustava ratasuunnittelu, merkataan ja raivataan urastoa ja odotellaan runsaita lumisateita. Tällä hetkellä lunta maastossa on noin 10 cm. Lisää tarvittaisiin ainakin 40 cm.
 
Talven tuloa odotellen:
 
Pääratamestari Timo Rintala