7.3.2007 klo 22.00
Tämä on viimeinen juttu
ennen h-hetkeä.
Aikaa ensimmäiseen
starttiin on tasan kaksi ja puoli vuorokautta. Minun osalta kiireet
alkaa olla takanapäin.
Urat ovat kovan
uurastuksen jälkeen saatu raivattua ja lanattua hyvään kuntoon.
Radat ovat tarkastettu ja koehiihdetty, jotta virheiltä vältyttäisiin.
Jos kisat järjestettäisiin
nyt olisin hyvin levollinen, mutta tuleva sääennuste lupaa
viikonlopuksi lämpöasteita ja se aiheuttaa ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Päivälämpötilojen on ennustettu olevan reilusti plussan puolella.
Onneksi yölämpötilat laskevat pakkasen puolelle. Tämä tarkoittaa
sitä, että vaikka urat ovat pohjustettu huolella eivät ne suojasäällä
kestä monen sadan hiihtäjän rasitusta. Tämän kilpailijoiden tulee
ottaa huomioon valitessaan hiihtokalustoa ja edetessään varsinkin
kuusikkoisilla kallioalueilla. Myös tiereiteillä saattaa olla
likaa ja vähän soraa näkyvissä.
Uskon kuitenkin, että
kisat saadaan viedyksi kunnialla läpi ja lopputulokset ovat kaikkien
nähtävillä kilpailupäivän jälkeen.
Ratamestari
21.1.2007
Talven alku on ollut
erikoinen. Itsenäisyyspäivänä 6.12.2006 Kuortaneella pelattiin golfia ja
seuraavana viikonloppuna hiihdettiin. Sen jälkeen maa on ollut vuoroin
valkea lumesta ja lähes samantien musta tai paremminkin vihreä. Nyt
näyttää paremmalta. Ehkä talven lumisin ajankohta siirtyy maaliskuulle.
Maastossa on nyt lunta paikoin 15 cm ja on riittävästi pakkasta. Olemme
jalan pohjustaneet hiihtourien huonoimpia kohtia, täyttäneet ojia ja
raivanneet kaatuneita puita. Seuraava lumisade mahdollistaa jo kelkkojen
käytön niin, että voimme avata kaikki urat kovettumaan.
Kaikki radat on
suunniteltu ja lähetetty kommentoitavaksi TA:lle ja ratavalvojalle. TA
ehti jo kommentoimaan positiivisesti urastoa ja ratoja pienin
muutoksin. Edellisvuosista poiketen kilpailuaika venyy noin puolella
tunnilla ainakin lauantaina. Esimerkiksi miesten pääsarjassa tulemme
käyttämään kahden minuutin lähtöväliä ja viestissä ankkuriosuus on muita
osuuksia pitempi. Tarkemmin sitten kilpailuohjeessa. Koska yleisörastia
ei ole aivan kilpailukeskuksessa, käytämme kolmea maastoon sijoitettua
online-rastia kilpailun seuraamiseen.
Tuore säätiedotus
lupasi sään lauhtuvan viikonlopuksi ja silloin on taas lumisateiden
vuoro. Kuulostaa hyvältä. Viikon aikana on kelkat ja lanat viritettävä
kuntoon
Ratamestari
9.11.2006 Ratamestarin päiväkirja
Päiväsin ensimmäisen juttuni marraskuun alkuun,
vaikka rata- ja urasuunnittelu on alkanut alitajunnassa viimeistään sinä
päivänä kun saimme virallisen tiedon SM-kisojen järjestämisestä. Liikun
paljon kilpailualueella, koska asun kilpailualueen reunalla. Tästä syystä
ajatukset lenkkipoluilla on usein kääntynyt suunnittelemaan kisojen urastoa
ja ratoja. Maaston hyvä tuntemus on auttanut ainakin uraston suunnittelussa.
Paikoin urasto on tiheä kuin muikkuverkko. Tavoitteena on saada kaikille
sarjoille SM-kisojen edellyttämät haasteelliset radat niin fyysisesti kuin
suunnistuksellisestikin.
Tämän hetken tilanne lyhykäisesti: alueen
kesäsuunnistuskartta on valmis, urasto on suunniteltu, urista on 80 %
merkitty ja raivattu maastoon, talkoita maastossa on pidetty usean partion
voimin lauantaisin ja myös viikolla, ketkä vain on päässyt mukaan. Nyt on
vuorossa varsinainen ratasuunnittelu. Oli hyvä, että ensilumi satoi maahan.
Se auttaa ratamestarityössä kääntämään ajatukset kesäsuunnistuksesta
hiihtosuunnistukseen. Nyt olen huomannut, kuinka vaativa työ on suunnitella
radat 2-päivaisiin SM-kisoihin (pitkä ja viesti) samasta
kilpailukeskuksesta. Yksittäisen radan suunnittelu kyllä onnistuu, mutta kun
pitää ottaa huomioon myös muut ratasuunnitteluun vaikuttavat asiat:
kilpailukeskuksen toiminnot, liikennejärjestelyt, lähdöt, ajanotto,
online-väliajat, huoltopisteet, yleisörasti, hajonnat, muut radat ja
kiertosuunnat ja kaikki sama viestissä. Nämä antaa tiukat reunaehdot
ratasuunnitteluun. Olenkin ensin laatinut itselleni yleissuunnitelman, jossa
nämä reunaehdot on siirretty kilpailukartalle ja sen jälkeen radat
hahmottuvat helpommin urastokartalle.
Ilmoittauduin Vuokatin ratamestariseminaariin
9.-10.12.2006. Haen sieltä viimeiset vinkit ja jekut ennen
lopullista ratasuunnittelua.
Sitä ennen lyödään lukkoon rastipaikat
maastossa, tehdään alustava ratasuunnittelu, merkataan ja raivataan urastoa
ja odotellaan runsaita lumisateita. Tällä hetkellä lunta maastossa on noin
10 cm. Lisää tarvittaisiin ainakin 40 cm.
Talven tuloa odotellen:
Pääratamestari Timo Rintala